Aktuality

Lana z Bolatic slouží i pro kotvení tankerů

Lana z Bolatic slouží i pro kotvení tankerů
Lana z Bolatic slouží i pro kotvení tankerů

Svá vysokopevnostní lana, která jsou výsledkem vlastního vývoje, může společnost Lanex z Bolatic nově dodávat také pro tankery a lodě převážející kapalný nebo stlačený zemní plyn. Umožňuje jí to nově získaná certifikace MEG4, kterou uděluje DNV GL, renomovaný, mezinárodní akreditovaný registrátor a klasifikační společnost se sídlem v Norsku. Lana z Bolatic v letošním roce prošla postupně souborem cyklických zkoušek, které prověřily jejich deklarované vlastnosti pro užití ve formě takzvaných tailů (čti tejl), což jsou pružné, zhruba desetimetrové prvky v kotvícím setu, které tlumí rázy způsobené pohybem lodi upevněné na mole. Na začátku příštího roku se budou lana testovat i pro užití k samotnému uvázání lodi k tailům.
Pravidla MEG (mooring equipment guideline) vytvořilo Sdružení přepravců ropných produktů OCIMF pro zajištění bezpečného provozu a kotvení lodí určených pro převoz ropy nebo stlačeného plynu, u nichž při havárii existuje nejvyšší riziko výbuchu, nebo úniku ropných produktů do moře. Aktuální, již čtvrtou verzí se musí prokázat dodavatelé všech komponentů pro tankery. Lodím převážejícím ropné produkty neumožní bez certifikace MEG4 pro kotvící lana v současnosti zakotvení většina velkých světových přístavišť. Pravidla vznikla v roce 2018 poté, co prasklé kotvící lano na lodi Zarga vážně zranilo několik námořníků.
„Vysokopevnostní lana jsme v Lanexu vyvinuli zhruba před třemi lety. Dodáváme je mimo jiné i pro lodní průmysl v podstatě do všech kontinentů. Nová certifikace nám nyní umožňuje rozšířit portfolio o nové zákazníky, kteří patří z hlediska požadavků na bezpečnost a kvalitu produktu k nejnáročnějším. První dodávku tailů pro naše partnery v Německu a Holandsku v objemu asi jednoho milionu korun realizujeme ještě v letošním roce,“ informoval výkonný ředitel společnosti Lanex Marek Kloupar.
Cyklické zkoušky, jimiž lana letos prošla, simulují skutečné podmínky. První série testů se prováděla za dohledu certifikačního komisaře v únoru v Německu, druhá v červenci v Lanexu a poslední, nejnáročnější, v říjnu v Polsku. Aby test co nejvíce kopíroval realitu, probíhají testy za současného skrápění lana vodou. Cyklickým testům byla podrobena nejen vysokopevnostní lana, ale také kompozitní, vysoce odolná lana Cruiser Plus složená z polysteelu a polyesteru, určená pro kotvení menších lodí.
„Při nejnáročnějším z cyklických testů, který jsme realizovali na našem laně o průměru 48 milimetrů, se lano natahovalo tisíckrát se zatížením 28,2 tuny. Poté se navýšila síla zatížení na 34 tuny a lano se opět tisíckrát natáhlo. Tento postup se opakoval až do zatížení 45,12 tuny. Až při této hodnotě došlo při 365. cyklu k porušení lana, což odpovídá zhruba 82 tisícům kotvícím cyklům, kdy lano bude zatíženo silou odpovídající zhruba 50 procentům jeho pevnosti, což je výborný výsledek,“ doplnila vývojářka Lenka Hrubá.
K získání certifikace MEG4 je nezbytné také zpracování manuálů pro instalaci lan, potažmo tailů, pro jejich skladování a údržbu. Jeho součástí musí být též kritéria pro kontrolu a vyřazení poškozených lan. Každý svazek musí být opatřen EAN kódem s odkazem na tyto dokumenty v on-line formě.
"Kompozitní lano Cruiser Plus o průměru 48 milimetrů má pevnost 56,4 tun, potažmo 553 kN. Sto metrů tohoto lana váží 124,5 kilogramů. Vysokopevnostní lano o průměru 40 milimetrů deklaruje pevnost 128,5 tun, nebo 1 260 kN. To jen pro představu znamená, že by bylo schopno udržet zavěšených třicet slonů. Sto metrů vysokopevnostního lana o průměru 40 milimetrů váží pouze 88,1 kilogramů, což je parametr významný pro manipulaci a jeden z důvodů, proč textilní lana nahrazují lana ocelová. Podstatná je také bezpečnost, protože přetržené ocelové lano může způsobit daleko vážnější škody na zdraví lidí i na majetku. Výhodou textilních lan v lodní dopravě je i to, že plavou na vodě," upřesnil obchodník Daniel Rucký.
Vysokopevnostní lana vyvinutá v Lanexu již disponují certifikáty pro použití v lodním průmyslu od všech velkých, světových certifikačních společností jako DNV (Den Norski Veritas), LR (Loyd Register), nebo RMR (Ruský mořský registr), nová certifikace umožní jejich užití navíc i u lodí přepravujících ropné produkty.
I složité období dvou covidových let ustála společnost Lanex s dobrými hospodářskými výsledky. V roce 2019 vytvořila EBITDA ve výši bezmála 40 milionů korun, o rok později to bylo přes 50 milionů korun, a letos se očekává kolem 63 milionů korun, což je vlivem situace na trhu s materiálem méně, než se původně plánovalo. EBITDA Lanexu včetně zahraničních poboček v Rusku a Polsku vzrostla z 62 milionů korun v roce 2019, na loňských 73 milionů korun, letošních předpoklad je 89 milionů korun.
Lanex je spolu s firmami Conrop z Bolatic a Singing Rock z Poniklé součástí divize textilního průmyslu. Její výhodou je, že díky vývojovým oddělením ve firmách disponuje vlastními produkty, které dále prodává po celém světě jak obchodním partnerům, tak konečným zákazníkům. Divize významně přispěla k dobré ekonomické kondici celé skupiny, která je důležitá například pro jednání s bankovním sektorem a celkovou vnitřní stabilitu. V roce 2019 vykázala EBITDA ve výši necelých 90 milionů korun, loni to bylo přes 140 milionů korun a pro letošní rok to bude kolem 160 milionů korun.   

© ARSYLINE 2024
Upozornění
Zavřít
Lana z Bolatic slouží i pro kotvení tankerů
Nahrát
Nahrát

Odesláním formuláře souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

Zavřít