Aktuality

V IPG Plastech se rozjela sériová výroba světlovodů pro Nissan Qashqai

V IPG Plastech se rozjela sériová výroba světlovodů pro Nissan Qashqai
V IPG Plastech se rozjela sériová výroba světlovodů pro Nissan Qashqai

Po více než roce od pořízení nového sofistikovaného strojního vybavení se v pondělí 11. října ve společnosti IPG Plasty v Miloticích nad Bečvou konečně rozjela sériová výroba světlovodů vozu Nissan Qashqai. Využití náročné investice loni nejprve zbrzdila epidemie nemoci covid-19, letos pak problémy v automobilkách. V situaci, kdy byla firma nucena od poloviny září omezit výrobu na 60 procent v závislosti na snížení počtu odvolávek (upřesnění objednávek pro konkrétní období) od dodavatelů pro automobilový průmysl, a tím pádem také zkrátit pracovní týden pro THP a režijní pracovníky na čtyřdenní, je to první dobrá zpráva ze sektoru automotive.
„V loňském roce jsme zrealizovali dva velké projekty; pořídili jsme moderní vstřikovací stroje a automatizovali výrobu dílů pro automobilový průmysl. Strojní celky na lisování optických čoček pro faceliftovaný vůz Škoda Kodiaq a na světlovody vozu Nissan Qashqai nás přišly na 25 milionů korun, dalších zhruba 25 milionů korun stála výroba pěti forem pro světlovody. Po loňském výpadku kvůli covidu jsme předpokládali, že se obě linky rozjedou na plánovaných 80 až 90 procent své kapacity letos v dubnu, což se ale kvůli nepříznivé situaci v automobilovém průmyslu nezdařilo. Aktuální start linky na světlovody pro Nissan je tak pro nás alespoň nějakým povzbuzením,“ řekl ředitel závodu IPG Plasty Jiří Pořický.
Dva, devět metrů dlouhé a 30 tun vážící vstřikovací lisy s uzavírací silou 700 tun měly začít sériovou výrobu světlovodů už loni. Od té doby se využívaly sotva na třicet procent k lisování jiných produktů, od letošního srpna dokonce úplně stály. Technologie vstřikování plastů do předem zhotovené formy je v tomto případě zvláště náročná, protože se jedná o silnostěnné díly. Linka je vybavena tříosým manipulátorem, který odebere výlisek a založí ho do rovnacího přípravku, kde se provede dochlazení a stabilizace jeho tvaru. Poté manipulátor umístí výrobek pod automatickou laserovou stanici, kde se odstraní nežádoucí vtokový zbytek. Robot provádí tyto tři operace bez zásahu lidské ruky, operátor vizuálně kontroluje až hotový výlisek, který k němu přijede pásovým dopravníku. Součástí linky s vysokým podílem automatizace je i ofukování dílu ionizovaným vzduchem, aby se zabránilo kontaminaci nečistotami. Protože celý výrobní cyklus trvá 210 vteřin, může operátor obsluhovat více strojů najednou.„Nyní vyrábíme světlovody souběžně na obou vstřikovacích strojích, přičemž jeden je vytížen na 100 a druhý na 50 procent své kapacity. Vzhledem k tomu, že naše výroba pracuje v nepřetržitém provozu, je denní kapacita jedné linky 390 sad světlovodů. Doufáme, že linky nebudeme muset opět zastavovat,“ doplnil ředitel Pořický.
Na zahájení sériové výroby optických čoček pro vůz Škoda Kodiaq zatím čeká nová, plně automatizovaná výrobní linka, skládající se ze dvou vstřikovací strojů s uzavírací silou 200 tun. Čočka je na ní vstřikována celkem ve třech vrstvách termoplastu, což umožňuje dosáhnout kratší chladící čas výlisku, výrobní cyklu to zkracuje na polovinu. Zároveň je proces velmi dobře regulovatelný a stabilní. Součástí linky je tříosý manipulátor a šestiosý robot. Sestava zajišťuje plně automatické přesunutí předlisku z jednoho stroje na druhý, kde se na něj nastříknou další dvě vrstvy termoplastu. Hotový díl pak stejný šestiosý robot přemístí pod laserovou stanici pro přesné oříznutí vtokového zbytku. Operátor nakonec pouze zkontroluje a zabalí už hotovou čočku. Plná automatizace linky umožňuje snížit podíl lidské práce o 80 procent.  
Do budoucna v IPG Plastech plánují doplnit linku na výrobu čoček ještě o automatickou kamerovou kontrolu, která odhalí případné vizuální vady výrobku. Technologie se v současnosti vyvíjí u dodavatele a bude z 50 procent financována z dotačního projektu, zprostředkovaného Moravskoslezským automobilovým klastem.
„Automatizace výrobního procesu je pro nás velmi důležitá nejen k ušetření výrobního času, ale také vzhledem k situaci na trhu práce. O pracovníky s potřebnou kvalifikací je totiž nouze,“ dodal Jiří Pořický.
Přestože stejně jako celý obor také společnost IPG Plasty od začátku letošního roku drtí vysoké ceny a horší dostupnost vstupních materiálů a nově též stoupající ceny elektrické energie, nechce firma propouštět kmenové zaměstnance z výroby, protože věří v brzký restart oboru. V současnosti zaměstnává 260 lidí. 

 


© ARSYLINE 2021
Upozornění
Zavřít
V IPG Plastech se rozjela sériová výroba světlovodů pro Nissan Qashqai
Nahrát
Nahrát

Odesláním formuláře souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

Zavřít